MIKOŁAJ ZALASIŃSKI

BARYTON

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach. Laureat wielu konkursów wokalnych, m. in. A. Didura, E. Griega. Zdobywca Nagrody im. Jana Kiepury dla najlepszego śpiewaka operowego roku 2009 oraz Bursztynowego Pierścienia za kreację Renata w Balu maskowym Verdiego. Nominowany przez magazyn „Opernwelt” za role Makbeta w operze Verdiego i Scarpii w Tosce Pucciniego w sezonie 2010/11. Szczególnie ceniony za partie w operach Verdiego: Makbet, Nabucco, Rigoletto, Hrabia Luna w Trubadurze, Jago w Otellu, Renato w Balu maskowym, Don Carlo w Mocy przeznaczenia, Amonasro w Aidzie, Germont w Traviacie, Seid w Korsarzu, Don Carlos w Ernanim, Rodrigo w Don Carlosie, Ezio w Attyli. Duże uznanie zdobył również jako odtwórca partii: Don Giovanniego w operze Mozarta, Eugeniusza Oniegina w operze Czajkowskiego, Króla Rogera w operze Szymanowskiego, Carlo Gerarda w Andrei Chenierze Giordano, Scarpii w Tosce, Barnaba (Gioconda Ponchiellego), Jochanaana (Salome R. Straussa), Wotana (Złoto Renu Wagnera). Znany z pięknego verdiowskiego głosu, wyjątkowych zdolności aktorskich i charyzmy scenicznej.
Współpracuje między innymi z wenecką La Fenice, turyńskim Teatro Reggio, operą w Zurychu, wiedeńską Kammeroper, lizbońskim Teatro Sao Carlos, Teatro Real w Madrycie, Teatro Lirico w Cagliari, New Israeli Opera w Tel Awiwie, florenckim Maggio Musicale, Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, a także z teatrami operowymi w Berlinie, Chicago, Tokio, Pekinie, Wiesbaden, Lozannie, Pradze, Wilnie, Dublinie, Belfaście. Przez dziesięć lat związany był z norymberskim Staatstheater, wykonując głównie repertuar verdiowski i werystyczny.
Występował między innymi z Bawarską Orkiestrą Radiową w Monachium, Orkiestrą Regionu Avignon-Provence, a także z Harper Symphony Orchestra (Chicago) oraz z Orquestra do Norte (Amarante, Portugalia). Był gościem festiwali operowych w Bolonii, Rzymie, Portimao, Trapani, Antikenfestspiele w Trierze, Festiwalu Mozartowskiego w Roubaix (Francja), Wratislavia Cantans. Koncertował między innymi w Filharmonii Berlińskiej i tamtejszym Konzerthausie, w Bunka Kaikan w Tokio oraz w filharmonii w Abilene (Teksas).
Współpracował z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Paolo Arrivabeni, Giampaolo Bisanti, Daniele Callegari, Gabriel Chmura, Asher Fisch, Patrick Fournillier, Daniele Gatti, Valery Gergiev, Jacek Kaspszyk, Donato Renzetti, Marcello Viotti, Omer Wellber. Występował w produkcjach takich reżyserów jak: David Alden, Gilbert Deflo, Peter Konwitschny, Pier Luigi Pizzi, Jean-Pierre Ponnelle, David Pountney, Adam Hanuszkiewicz, Mariusz Treliński, Krzysztof Warlikowski, Marek Weiss, Graham Vick, Franco Zeffirelli.
W ostatnich sezonach artystycznych wystąpił jako: Hrabia Luna w nowej inscenizacji Trubadura w Teatro Lirico w Cagliari, Robert w Jolancie we florenckim Teatro del Maggio Musicale, jako Don Carlo w Mocy przeznaczenia w Augsburgu, Amonasro w Aidzie w Dubaju, Macbeth i Rigoletto w Poznaniu. Zadebiutował z dużym sukcesem w partii Wotana w Złocie Renu w norymberskim Staatstheater, gdzie występował także między innymi jako Ezio w Attyli, Jago w Otellu i Rigoletto. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej występował w rolach tytułowych w Nabuccu i Rigoletcie oraz zadebiutował w Erosie i Psyche Różyckiego jako Blaks.
Sezon 2018/2019 otworzył kolejnym debiutem w Warszawie – w roli Uroka w Manru Paderewskiego, który to spektakl otrzymał nominację do International Opera Awards w kategorii „dzieło odkryte na nowo”. W tej samej inscenizacji wystąpił również w Teatrze Wielki w Poznaniu. Natomiast w Operze Narodowej zaśpiewał także Scarpię w nowej inscenizacji Toski Pucciniego. Sezon 2018/2019 artysta zakończył w Teatrze Wielkim w Poznaniu, debiutując w roli Dżaresa w Parii Stanisława Moniuszki, w reżyserii Grahama Vicka. Nowa rola Mikołaja Zalasińskiego została doskonale przyjęta przez krytykę, określając tę kreację jako wybitną. Spektakl transmitowany był na platformie Opera Vision.  

STRONA ARTYSTY