Wioletta Chodowicz
Najdobitniej o jej talencie świadczą słowa uzasadniające przyznanie jej w 2010 roku Paszportu Polityki: …za wstrząsającą kreację Katii Kabanovej (…), za fenomenalną technikę wokalną, wybitny talent aktorski, doskonałe wyczucie tekstu i prawdę sceniczną. Wcześniej, w sezonie 2005/2006, za osiągnięcia artystyczne otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną w kategorii osobowość twórcza.
Wioletta Chodowicz jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej, na której z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne. Zadebiutowała w 2002 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, a następnie wystąpiła w roli Donny Elviry w Don Giovannim tegoż kompozytora.
W latach 2003-2008 jako solistka Opery Wrocławskiej kreowała na jej scenie główne role m.in. Paminy w Czarodziejskim Flecie oraz Fiordiligi w Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta, Mimi w Cyganerii Giacomo Pucciniego, tytułowej Halki w operze Stanisława Moniuszki, Agathe w Wolnym strzelcu Carla Marii von Webera, tytułowej Hagith w operze Karola Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii Richarda Wagnera.
Od 2004 roku związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie dała się poznać jako tytułowa Halka w operze Stanisława Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, Marie w Wozzecku Albana Berga, tytułowa Katia Kabanova Leoša Janačka, Marta w Pasażerce Mieczysława Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego.
Występowała też na scenach teatrów europejskich, w tym m.in. Narodni Divadlo w Pradze (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego i tytułowa Rusałka Antonína Dvořáka), Narodni Divadlo Moravskoslezske w Ostravie (Katia Kabanova), Welsh National Opera w Cardiff (Marie w Wozzecku Albana Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka Antonína Dvořáka ), a także gościła na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie jako Cio-Cio-San w Madamie Butterfly.
Od 2015 roku Wioletta Chodowicz jest solistką Opery Krakowskiej, gdzie występuje m.in. jako tytułowa Madama Butterfly, Hrabina w Weselu Figara, Micaela w Carmen czy Elżbieta w Tannhäuserze.